بررسی فواید بزرگ شنا کردن و نکات مهمی که باید رعایت کنید هنگام شنا

شنا کردن یکی از ورزش‌های آبی محبوبی است که همه‌ی ما معمولا در دوران کودکی و نوجوانی آن را انجام می‌دهیم ولی با گذشت زمان و افزایش سن گاهی اوقات به‌کلی آن را کنار می‌گذاریم. با توجه به آمار، کودکان و نوجوانان کم‌وبیش دو برابر بیشتر از بزرگسالان شنا می‌کنند و به استخر می‌روند.اگر مدت‌ها است که شنا نکرده‌اید و دلیلی هم برای این کار پیدا نمی‌کنید، نوشته‌ی امروز ما را بخوانید تا فواید شنا کردن را بررسی کنیم و ببینیم این ورزش چگونه روی سلامت جسم و روان تأثیر می‌گذارد. در ادامه ۸تا از جالب‌ترین فواید شنا کردن را آورده‌ایم و همچنین به بررسی چند نکته‌ی مهم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

شنا کردن چه فوایدی دارد؟

بدون شک چیزی به نام ورزشِ معجزه‌آسا که سراسر فایده است و سلامتی بدن را دگرگون می‌کند، وجود ندارد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله معرفی ورزش هاکی روی یخ را بخوانید.ولی اگر بخواهیم به طور فرضی ورزش‌هایی را که می‌توانند این عنوان را در اختیار بگیرند نام ببریم، بدون شک ورزش شنا باید در فهرستمان وجود داشته باشد.

شنا کردن چه فوایدی دارد؟

شنا مزایای فراوانی برای جسم و روان دارد و می‌تواند در مدت زمان کوتاهی سلامت کلی شما را بهبود ببخشد. جالب اینجا است که برای دستیابی به این فواید لازم نیست مانند ورزشکاران المپیکی شنا کنید یا ساعت‌ها درون استخر وقت بگذرانید.این مقاله ورزش های آبی فوق العاده را بخوانید. از میان مهم‌ترین فواید شنا برای سلامتی می‌توان گزینه‌های زیر را فهرست کرد.

۱. مغز شما بهتر فعالیت می‌کند

فواید شنا کردن تنها به جسم و ماهیچه‌ها خلاصه نمی‌شوند. شنا می‌تواند خون‌رسانی را به مغز افزایش دهد و اکسیژن بیشتری به آن برساند. این به معنای بهبود کارکرد مغزی، افزایش هوشیاری، تقویت حافظه و بهبود ویژگی‌های شناختی و ذهنی است.

معرفی ورزش های آبی فوق العاده و مهیج که باید امتحان کنید

۲. شنا کردن منجر می‌شود کودکان بهتر رشد و پیشرفت کنند

به نظر می‌رسد شنا کردن برای کودکان می‌تواند بسیار مفید باشد. یک پژوهش روی ۷۰۰۰ کودک زیر ۵ سال مطالعه کرد و نشان داد کودکانی که در سنین پایین شنا می‌کنند، می‌توانند مهارت‌های بیشتری پیدا کنند و زودتر توانایی‌های جسمی و روانی خود را ارتقا دهند.

۳. خلق‌وخو و روحیه‌اتان بهبود پیدا می‌کنند

آب‌تنی بدون شک روحیه را تقویت کرده و بدن را هم شاداب می‌کند، به‌ویژه اگر در آب یخ شناور شوید. شما با شنا کردن می‌توانید خستگی، تنش، درد و افکار منفی را دور کنید و اوقات شاداب‌تری داشته باشید. بنابراین، اگر دیدید ذهنتان به هم ریخته یا حالتان خوب نیست، تنی به آب بزنید و کمی شنا کنید!

۴. فشار خون شما پایین می‌آید

اگر فشار خون بالا دارید، شنا کردن یک راهکار عالی برای درمان این بیماری خواهد بود. یک پژوهش با بررسی مردان و زنان کم‌تحرکی که فشار خون بالا داشتند و به مدت ۱۰ هفته تمرین‌های شنا انجام می‌دادند، دریافت ضربان قلب و فشار خون آن‌ها به طور قابل‌توجه‌ای کاهش پیدا کرده بود. جدا از این، پژوهش‌های دیگر هم نشان داده‌اند با شنا کردن می‌توان حساسیت به انسولین را بهبود ببخشید تا خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ کاهش پیدا کند.

۵. طول عمرتان افزایش پیدا می‌کند

راهکارهای فراوانی برای افزایش عمر وجود دارند و شنا کردن یکی از آن‌ها است. یک پژوهش با بررسی تأثیر شنا کردن و سایر ورزش‌های آبی نتیجه‌گیری کرد این ورزش‌ها می‌توانند خطرات مرگ‌ومیر را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

 طول عمرتان افزایش پیدا می‌کند

۶. با شنا کردن می‌توانید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهید

در یک پژوهش که روی بیماران مبتلا به آرتروز مطالعه شد، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که شنا کردن می‌تواند به اندازه‌ی دوچرخه‌سواری (و گاهی بیشتر) روی بهبود کارکرد قلبی-عروقی و کاهش التهاب تأثیر بگذارد.

ورزش در آب چه تاثیراتی بر سلامت دارد؟

۷. کمردرد را هم کاهش خواهید داد

به جای آنکه از مسکن‌ها استفاده کنید، می‌توانید با پزشکتان مشورت کنید و به سراغ تمرین با فوم رولر یا شنا کردن بروید. یک پژوهش نشان داده ورزش‌های آبی می‌توانند به طور قابل توجه‌ای دردهای بدن به‌ویژه کمردرد را کاهش دهند.

۸. شنا کردن می‌تواند یک جایگزین فوق‌العاده برای ورزش‌های شدید باشد

شنا فشار کمی به مفاصل وارد می‌کند و همچنین ماهیچه‌هایی را به کار می‌گیرد که شما در حالت عادی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. بنابراین، یک جایگزین عالی برای ورزش‌هایی است که ضربه‌ی زیادی به مفاصل زده و به آن‌ها آسیب می‌زنند. جدا از این، احتمال آسیب‌دیدگی‌های ناشی از به هم ریختن تعادل یا زمین خوردن هم که معمولا هنگام دویدن و ورزش‌های شدید رخ می‌دهند، کاهش پیدا می‌کند.

این نکات را فراموش نکنید

شنا کردن با یک برنامه‌ی تمرینی مشخص می‌تواند بسیار دشوار باشد.

آیا تصمیم گرفته‌اید بالاخره به سراغ شنا کردن بروید؟ پیش از اینکه شنا را آغاز کنید باید به چند نکته دقت داشته باشید. برای نمونه، شنا کردن با یک برنامه‌ی تمرینی مشخص می‌تواند بسیار دشوارتر از چیزی باشد که انتظار دارید، زیرا تمرین کردن درون آب بسیار متفاوت خواهد بود. هنگامی که درون آب شناور می‌شوید، همواره تلاش می‌کنید جلوی غرق شدن را بگیرید. بنابراین، ریه‌های شما به‌سرعت فعالیت می‌کنند و ماهیچه‌های سراسر بدن هم به کار گرفته می‌شوند. در نتیجه، شنا می‌تواند یکی از دشوارترین ورزش‌ها هم به شمار برود.

هنگام شنا کردن این نکات را فراموش نکنید

اگر خواستید با یک برنامه‌ی منظم شنا کنید، دقت داشته باشید که در ابتدا کار را به‌آرامی پیش ببرید و برای دوره‌های کوتاه‌مدت شنا کنید. بهتر است برنامه‌ی شما متنوع باشد و شامل انواع شناها با شدت‌های گوناگون شود. از رایج‌ترین انواع شنا می‌توان به کرال سینه، کرال پشت، پروانه و قورباغه اشاره کرد. جدا از شیوه‌های مختلف شنا، این ورزش مسافت‌های گوناگونی مانند ۵۰ متر، ۱۰۰ متر و بیشتر هم دارد. شما باید برنامه‌‌ی خود را با در نظر داشتن این شیوه‌ها و بر اساس توانایی بدنتان آماده کنید.

ورزش در آب و فواید فوق‌العاده آن

نکات مهم در شنا کردن

خوشبختانه، شنا یکی از ورزش‌هایی است که به نظر می‌رسد کمترین آسیب‌دیدگی را به دنبال دارد. با وجود این، ممکن است برای هر کسی مناسب نباشد. اگر شناگر ماهری نیستید یا به مشکلات و بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی-عروقی دچار هستید، حتما با یک پزشک مشورت کنید و از وضعیت و توانایی جسمانی خود آگاه شوید. همچنین اگر نمی‌دانید کدام شیوه‌های شنا کردن برای شما مناسب است، می‌توانید از مربی‌های ورزشی یا کلاس‌های شنا کمک بگیرید.

جدا از این، اگرچه شنا به تجهیزات خاصی جز مایو نیاز ندارد، ولی اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید که به طور منظم شنا کنید، حتما از عینک، گوش‌گیر و کلاه شنا استفاده کنید تا کلر و مواد شیمیایی درون آب به چشم، گوش و موهای شما آسیب نزنند.

در پایان، اگر خواستید به طور جدی شنا کرده و برنامه‌ی تمرینی ویژه‌ای را دنبال کنید، حتما به بدن خود فرصت کافی بدهید تا با شرایط سازگار شود. اگر به فعالیت درون آب عادت نداشته باشید، متوجه می‌شوید که حرکت بدن بسیار متفاوت می‌شود. پس همانگونه که گفتیم، باید کار را به‌آرامی پیش ببرید و به خودتان سخت نگیرید. با گذشت زمان می‌توانید شناگر ماهری شوید و حتی برنامه‌های تمرینی دشوار را هم اجرا کنید.

نتیجه گیری

اگرچه شنا کردن در میان کودکان و نوجوانان محبوب‌تر است و خیلی‌ها آن را به چشم سرگرمی می‌بینند، ولی این ورزش می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی همه‌ی مردم در هر سنی داشته باشد. از جالب‌ترین فواید شنا کردن می‌توان گزینه‌های زیر را نام برد.

  • بهبود کارکرد مغز
  • رشد و افزایش مهارت‌های کودکان
  • بهبود خلق‌وخو و روحیه
  • کاهش فشار خون
  • افزایش طول عمر
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • برطرف کردن کمردرد
  • بهترین جایگزین برای ورزش‌های شدید
ورزش واترپلوچیست؟ + هرآنچه باید درباره‌ی ورزش واترپلو و قوانین آن بدانید

اگرچه با اطمینان کامل نمی‌توان گفت شنا کردن برای کاهش وزن مناسب است، ولی این ورزش می‌تواند به حفظ تناسب اندام و شکل دادن به ظاهر و ماهیچه‌های شما کمک کند. اگر هم دقت کرده باشید، می‌دانید که شناگرهای حرفه‌ای همگی اندام‌های متناسب و زیبایی دارند.

شنا کردن می‌تواند هم یک ورزش هوازی در نظر گرفته شود، هم تمرینی مناسب برای تقویت ماهیچه‌ها و افزایش استقامت بدن. بنابراین، باید هر طور شده این ورزش را به سبک زندگی خود اضافه کرده و تلاش کنید به طور منظم زمانی را درون آب شناور باشید و جابه‌جا شوید. با وجود این فواید، یادتان باشد که شنا ممکن است برای هر کسی هم مناسب نباشد. پس پیش از آنکه تنی به آب بزنید، حتما با یک پزشک مشورت کنید و از سلامت بدنتان مطمئن شوید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم از مربی‌های ورزشی هم کمک بگیرید تا با شیوه‌های گوناگون شنا کردن آشنا شوید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با فواید بزرگ شنا کردن آشنا شدید.همچنین از نکات مهمی که باید رعایت کنید هنگام شنا آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا